Kontakta Brukarföreningen



SEMESTER!

Hasse och jag tar semester mellan 19 Juli och 15 Augusti. Under den tiden är det osäkert om någon svarar på nedanstående nummer.

Ha en skön sommar!

0766 459 880

orebro@brukarforeningen.se

Vi hjälper dig med kontakter med soc, sjukvård och andra myndigheter.
Vi svarar på frågor till brukare och anhöriga, myndigheter och allmänheten.

* * * * *
Beroendecentrums Jourtelefon
Mån-Fre 8.00-16.00
019 602 05 30
* * * * *

10 februari 2009

Utsikten


Varit i Stockholm idag. Kom hem med telefonen kvar, xaxaxa. Inne på Stockholms BrukarFörenings lokaler i Slakthusområdet för att möta upp Kicki Paulsrud. Vi skulle representera Svenska BrukarFörening vid SKLs "brukarråd".

Se Video.

Tommy Strandberg och Gert från Attention berättade om hur bra "brukarrådet" i Örebro fungerar. Eftersom jag råkade vara där, så hade jag en del att tillägga. Rådet vid Beroendecentrum funkar säkert bra, men min huvudinvändning är att det inte är ett Brukarråd. Här kan man ju ha en del semantiska utlägg, om man så vill. Men det är viktigt, av många skäl att kalla saker för vad de är.

De ca. 100 brukare som är inskrivna vid Opiatmottagningen har ingen röst nånstans. Om de försöker göra sig hörda, be om - än mindre kräva, sina patienträttigheter, riskerar de att förlora sin medicin.

Hasse var på en hårresande opiatrond idag för att försvara en patients rättigheter, och det horribla mottagandet hoppas jag att han dokumenterar här med namn på alla inblandade.

Här är en klar varning:

Jag kommer inte att tillåta dessa fascistmetoder - jag har själv varit föremål för dem.
Då kunde jag inte försvara mig - och det är det som är det snuskiga i ert jävla hantverk.
Ni ger er på dem som är mest utsatta när de är som svagast, och när de mest behöver vård.

Örebro BrukarFörening söker samverkan och lösningar på gemensamma problem grundat i lagstiftning. Ni har er chans nu. Om ni inte tar den, väntar er samma metoder som Stockholm har fått erfara. Anmälan efter anmälan efter anmälan. Och det finns gott om underlag.

Nu håller jag på o jobbar upp en riktig jävla tok-ilska så det är bäst att jag slutar här.

Aa, var var jag nu. Allt hänger ihop egentligen, men vi får ta en sak i taget.

Opiatpatienterna ska ha ett Brukarråd, där deras syn på den vård de får ska fram.
Vi ska ha ett "kvalitetsråd" - där denna syn ska presenteras för mottagningens personal och klinik- och verksamhetsledning. Sen vill vi se action.

Innan patienter sitter med vid tillsättningen av den personal som ska tillhandahålla vården, är snacket om "brukarinflytande" inte mer än bara just det. Snack.

Vem faan vill ha hjälp av en jävla pajas som skiter i din hälsa och har en jävla massa moraliska värderingar kring hur du kammar ditt hår?

Amen iaf Tommy och Gert snackade lite och sen sa jag mitt och sen så snackade vi lite till, och jag måste säga precis som jag sa där att Tommy har bra känsla för samtiden, han har visioner och jag beundrar hans förmåga att balansera olika gravitationskrafter. Samtidigt är det så att han hämmas av systemiska begränsningar, och jag hoppas att han kan använda BrukarFöreningen att uppnå det han säger sig vilja uppnå.

På SKLs möte fick jag chans att för första gången träffa Gunborg Brännström och Ted Bergdahl. De verkar vara sköna typer, och jag hoppas att vi får tillfälle att träffas igen.

natti, natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar