Kontakta Brukarföreningen



SEMESTER!

Hasse och jag tar semester mellan 19 Juli och 15 Augusti. Under den tiden är det osäkert om någon svarar på nedanstående nummer.

Ha en skön sommar!

0766 459 880

orebro@brukarforeningen.se

Vi hjälper dig med kontakter med soc, sjukvård och andra myndigheter.
Vi svarar på frågor till brukare och anhöriga, myndigheter och allmänheten.

* * * * *
Beroendecentrums Jourtelefon
Mån-Fre 8.00-16.00
019 602 05 30
* * * * *

14 februari 2009

Lite blandat

Jag la ner alldeles för mycket tid på att kommentera ett provins-pucko igår, och hann inte med dagen som var.
Vi satt, som vi brukar, i trapphuset på mottagningen, för att möta upp de som går där. Fast Hasse kunde bara stanna en stund innan han skulle iväg och bevaka en rättegång i tingsrätten. En snubbe, en i raden, som får sin medicin indragen direkt. När det gäller substitutionsbehandlade patienter är en misstanke eller ett åtal lika med fällande dom, och det är beklämmande att se läkares och sjuksköterskors iver och skadeglädje att skriva ut nån från programmet. Här finns inte utrymme för förmildrande omständigheter, långsiktighet, patientens bästa, eller något som helst som skulle kunna stå i vägen för ett skyndsamt avbrytande av behandlingen. Jag har försökt, jag har verkligen ansträngt mig för att försöka förstå varför man väljer att arbeta med en behandlingsmetod som man inte "tror" på, med en patientgrupp som man uppenbarligen föraktar, när man gläds åt patienters motgångar och bagatelliserar framsteg och utveckling. Jag begriper det inte.

Jag hann med att prata lite med Linda, kurator från (avgiftnings-)avdelningen och hoppas hon kan förmedla kontakter mellan brukarföreningen och de patienter som kommer dit. Hon uppmärksammade mig även på en del strukturella brister i samarbetet mellan socialtjänst o klinik, och en del av de kunskapsluckor som det medför.

Hann också med ett långt samtal med Myra Hemmingsson från Stockholm, en av Sveriges utan tvekan bästa socialarbetare.

Käka lunch med en gammal vän som vill skriva en C-uppsats om sprututbyte. Vi tog en lång promenad i soligt, skimmrande vackert Örebro och pratade om allt möjligt. Jättebra möte som vi väntat alltför länge med.

Innan helgen kunde börja hann jag också träffa Per Brandell på Resursteamet, som bjudit in mig för att presentera Brukarföreningen och samtala kring gemensamma frågor. Uppmuntrande att träffa människor som varit med och jobbat länge, är öppna för nya intryck och fortfarande orkar stå kvar och bära hopp. Hoppas vi kan hjälpas åt framöver.

natti natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar