Kontakta Brukarföreningen



SEMESTER!

Hasse och jag tar semester mellan 19 Juli och 15 Augusti. Under den tiden är det osäkert om någon svarar på nedanstående nummer.

Ha en skön sommar!

0766 459 880

orebro@brukarforeningen.se

Vi hjälper dig med kontakter med soc, sjukvård och andra myndigheter.
Vi svarar på frågor till brukare och anhöriga, myndigheter och allmänheten.

* * * * *
Beroendecentrums Jourtelefon
Mån-Fre 8.00-16.00
019 602 05 30
* * * * *

07 mars 2009

Låtsasnytt

Hasse och jag var på kliniken i dag och härjade i korridoren, eftersom vi inte längre "får" vara i trapphuset. Vi får se hur lång tid vi har på oss innan vi blir utslängda från mottagningen. Träffade en gammal bekant som jag inte sett på länge. Så det var jätteroligt, vi hade massor att prata om, men hon hade lite bråttom. Sen tog jag en promenad och fika med en kille som går på mottagningen, det var verkligen inspirerande och jag hoppas att han vill jobba i Brukarföreningen. Han skulle tillföra massor, det vet jag!

I dagens mediaskörd hittar vi en kvasinyhet: Landstinget Västmanland inför ett vaccinationsprogram som ska ge narkotikamissbrukare skydd mot hepatit A och B ISTÄLLET för sprututbytesprogram.

Det här resonemanget att man ska göra något ISTÄLLET för sprututbyte bygger ju på att man har en insikt om att det finns ett problem som man kan lösa med att införa ett sprututbytesprogram, men man vill inte ta det politiskt obekväma (men medicinskt och humanistiskt korrekta) beslutet och låtsas därför att man gör något.

För det första, får narkotikamissbrukare gratis hepatit-vaccination sen lång tid tillbaka, och om jag inte misstar mig gäller det i i princip alla landsting i landet.

För det andra är det framförallt Hepatit C (i långt mindre utsträckning B, och nästan aldrig A, men ofta HIV) incjicerande narkomaner riskerar att smittas med, men nåt sånt erbjuds inte. Troligtvis därför att det inte finns något vaccin mot HCV och HIV.

För det tredje, vem, jag frågar VEM tänker: "Försa om jag ska knarka lite i helgen? Bäst att gå ner till sjukhuset och vaccinera sig."

För det fjärde, skitiga och trasiga injektionsverktyg medför många andra hälsorisker än hepatit och HIV smitta.

Man har alltså uppmärksammat att det finns ett problem, man känner sig pressad att göra nånting, men istället för att säga sanningen: "Vi skiter i missbrukarna, och tänker inte hjälpa dem att undivka potentiellt dödliga smittsjukdomar", så låtsas man införa ett program som redan finns och som inte kommer i närheten att beröra det det verkligen handlar om.

För övrigt, har man gjort exakt på samma sätt i Örebro Läns Landsting.
Jag ska faktiskt kolla med infektionskliniken nästa vecka hur många injicerande drog användare som har vaccinerat sig mot Hep-B.

I övrigt fortsätter fascistorganisationen RNS sin hets mot folkgrupp på DrugNews.
Jag blir så trött på dessa gaphalsar, men ska ändå försöka få till något slags svar. De har fått styra debatten och lagstiftningen oemotsagda alltför länge.

Dessutom har jag fått svar på min kommentar till Hudiksvallstidningen igår.
Det är så urbota korkat och fullt med lögner och idioti, som t.ex.:

De enda som gör vinster på detta är läkemedelsindustrin och köpta forskare och ett fåtal missbrukare. Se verkligheten och förblindas inte av köpta forskares evidens.

Så jag avhåller mig från att bemöta sån SKIT.
Påminner förresten om Tobbe Fjellströms amsagor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar